Gegužės 12–14 d. Vilniaus regiono (Vilniaus ir Alytaus savivaldybių) viešųjų bibliotekų specialistų grupė dalyvavo darbo stebėjimo vizite Liublianos miesto bibliotekoje (Slovėnija). Vizito tikslas – susipažinti su Slovėnijos bibliotekų sistema, viešųjų bibliotekų veikla ir inovatyviomis suaugusiųjų švietimo iniciatyvomis. Per tris vizito dienas dalyviai gilinosi į neformalųjį mokymąsi, skaitymo skatinimą, kūrybines veiklas ir mobilias paslaugas. Vizitas tapo įkvepiančia patirtimi, atvėrusia naujų idėjų ir galimybių.
Liublianos miesto biblioteka ir suaugusiųjų švietimo veiklos
Vizitas prasidėjo centrinėje Liublianos miesto bibliotekoje Otono Župančičiaus vardo bibliotekoje (Knjižnica Otona Župančiča, Mestna knjižnica Ljubljana). Dalyvius pasveikino bibliotekos direktorė dr. Teja Zurko, Erasmus+ koordinatorė ir bibliotekos Tarptautinio bendradarbiavimo centro vadovė dr. Simona Šinko ir bibliotekos pavaduotojas Aleš Klemen. Būtent jis dalyviams pristatė bibliotekos veiklos strategiją, viziją ir misiją, aptarė veiklos kryptis bei statistiką. Kadangi vienas iš vizito tikslų susijęs su neformaliuoju suaugusiųjų švietimu, diskutuota apie pačias įvairiausias programas – nuo medijų ir informacinio raštingumo iki sveikatos, finansinio raštingumo temų. Ieškota sprendimų, kurie galėtų būti pritaikomi ir Vilniaus regione. Pagrindinės sritys, reikalaujančios kūrybiškų sprendimų ir naujų krypčių, yra: tikslinių auditorijų pritraukimas, kūrybiškų metodikų ir veiklos formų paieška. Su paslaugų koordinavimo centro vadove Rok Dežman dalyviai dalijosi patirtimis apie suaugusiųjų švietimo programas ir projektus.
Tam, kad būtų geriau suprasta Slovėnijos bibliotekų sistema, su Slovėnijos bibliotekų asociacijos pirmininke (Zveza bibliotekarskih društev Slovenije) Damjana Vovk bandyta palyginti Slovėnijos ir Lietuvos bibliotekų veiklų įstatymines bazes, aptarta bibliotekų sistema, finansavimo modeliai. Kadangi gerb. Damjana Vovk yra ir Slovėnijos Nacionalinės ir universiteto bibliotekos darbuotoja (NUK – Narodna in univerzitetna knjižnica), dalyviai susipažino su išskirtinėmis bibliotekos erdvėmis, turtinga rankraščių kolekcija. Bibliotekų specialistai turėjo galimybę atnaujinti savo profesines kompetencijas apie knygos meną, knygos istorijos žinias, diskutavo apie knygos kaip rankraštinio paveldo vertę.
Kūrybiškumą skatinančios erdvės ir įtraukiantis paslaugų spektras
Mobilumo dalyviai veiklas išbandė ir viename iš Liublianos miesto bibliotekos padalinių, įsikūrusių išskirtinėje vietoje – Rog edukaciniame centre (Center Rog). Šis centras – tai unikali kūrybinė erdvė, kurioje galima įgyvendinti bet kokį savo kūrybinį projektą – savarankiškai arba padedant mentoriams. Čia įkurtos devynios gamybos laboratorijos, kuriose yra tiek tradiciniai įrankiai, tiek moderniausios technologijos, galima prisijungti prie dirbtuvių, edukacijų. Čia įkurta biblioteka renka specializuotą, auditorijų poreikius atitinkantį bibliotekos fondą, ieško balanso tarp įvairių kūrybinių erdvių ir veiklų. Bibliotekos vadovė Tamara Hozjan pabrėžia: „Esame demokratinė įstaiga, kuri turi ne tik užtikrinti visiems laisvą ir vienodą prieigą prie informacijos, bet ir prisidėti prie bendro visuomenės kultūrinio ir pilietinio augimo.“ Nors dauguma Rog centro siūlomų edukacijų yra mokamos, biblioteka turi sąlygas savo skaitytojams leisti jas išbandyti nemokamai. Kūrybinių erdvių įvairovė atliepia šiuolaikinio europiečio poreikius – pasidaryk pats (DIY) judėjimas leidžia kalbėti apie perdirbamas, ekologiškas medžiagas, pakartotinį panaudojimą, tvarumą, dalyviai mokosi auginti augalus ir ne tik. Erdvės, kurios supa biblioteką, skatina tvarų bendruomeniškumą, bendradarbiavimą ir mokymąsi visą gyvenimą. Tokio centro Lietuvoje neturime, tačiau turime daug pavyzdžių, kaip bibliotekose įsteigiamos kūrybinės erdvės. Pažintos Rog centro ir bibliotekos edukacijos sukėlė idėjų, kaip kūrybinės erdvės gali būti dar labiau integruotos į jų veiklas ir atvirkščiai. Edukacijos apie tvarumą nėra naujiena, tačiau išbandyti pavyzdžiai skatina ieškoti veiklų, kviečiančių savarankiškai mokytis, bandyti. Diskusijos su bibliotekos vadove Tamara Hozjan buvo naudingos, nes ji ne tik pasidalijo savo bibliotekos sėkmės istorija, bet ir patarimais, kuriais galėtų pasinaudoti Vilniaus regionų specialistai, kviesdami savo lankytojus dalyvauti edukacinėse veiklose, mokymuose.
Skaitymo skatinimo patirtys – nuo vaikų iki suaugusiųjų
Mobilumo dalyviams buvo svarbu sužinoti ir išbandyti ne tik darbą su suaugusiais, bet ir vaikais, jaunimu, todėl analizuotos Slovėnijos skaitymo skatinimo iniciatyvos. Dalyviai supažindinti su nacionaline skaitymo skatinimo programa, geriausios vaikų knygos rinkimo metodika. Liublianos miesto bibliotekos vaikų skyriaus „Pionirska“ darbuotoja Jerneja Černilogar pristatė kokybiškos vaikų literatūros ženklo prasmę ir knygų atrankos kriterijus. Auksinė kriaušė („Zlata hruška“) yra skiriama tik tam tikrus kriterijus atitinkančioms knygoms. Mobilumo vizito dalyviai turėjo galimybę patys tapti tokių knygų vertintojais. Lietuvos bibliotekose skaitytojams organizuojamos įvairios skaitymo skatinimo iniciatyvos, taigi kitokio formato veiklų organizavimas, dalyvių įtraukties strategijų pavyzdžiai yra naudingi, juos galima pritaikyti ir darbe su suaugusiaisiais. Kadangi Lietuvos bibliotekos įgyvendina programą „Biblioteka visiems“, Liublianos miesto biblioteka pristatė ir savo mobilias paslaugas darbui su nutolusiomis auditorijomis – žmonėmis, kurie dėl įvairių priežasčių negali pasiekti bibliotekos savarankiškai, kalėjimuose kalintiems asmenims. Liublianos miesto biblioteka turi ilgametę bibliobuso paslaugą. Jis po rajono miestus keliauja dar nuo 1974-ųjų. Mobilios bibliotekos vadovė Neja Drevenšek pristatė ne tik bibliobuso maršrutų sudarymą, bet ir turtingą jo kolekciją, veiklų organizavimo iššūkius. Vilniaus Regiono bibliotekos teikia mobilias paslaugas nutolusiems ar negalintiems apsilankyti bibliotekoje, Vilniaus m. centrinė biblioteka taip pat turi bibliobusą, todėl buvo prasminga išbandyti, kaip ši paslauga veikia Slovėnijoje. Dalyviai aktyviai dalijosi pavyzdžiais, kaip paslauga teikiama Lietuvoje. Yra daug panašumų, tačiau išryškėję skirtumai yra naudingi tolesnei šios veiklos plėtrai.
Mobilumo dalyviai lankėsi suaugusiųjų švietimo centre Cene Štupar (Ljubljana Public Education Centre CILJ, Ul). Centro darbuotoja Andreja Ivanič parodė, kaip galima sėkmingai jungti bibliotekų, švietimo ir socialinių paslaugų veiklas. Nors šis centras nėra biblioteka, jo misija ir pagrindinės veiklos atspindi tai, ką šiuo metu išgyvena Lietuvos bibliotekos – suaugusiųjų mokymai pačiomis įvairiausiomis temomis, bibliotekininkų mokymai, profesinių kompetencijų tobulinimas ir ne tik. Liublianos miesto savivaldybės įkurtas Cene Štupar užsiima skirtingomis veiklomis – pradiniu ugdymu, viduriniu ugdymu, bazinių kompetencijų ugdymu, finansiniu ir informaciniu raštingumu, projektine veikla. Nors Lietuvoje tokio centro nėra, Cene Štupar pavyzdys įkvėpė nemažą dalį mobilumo vizito dalyvių. Vienas jų įgyvendinamų projektų – centras „Mūsų vieta“ (Intergenerational centre N’šplac) organizuoja mokomąsias veiklas, jungdamas skirtingas kartas. Dalyviai vieni su kitais dalijasi savo žiniomis, įgūdžiais, mokosi vieni iš kitų. Nemokamai organizuojamos jogos, šokių, psichinės gerovės veiklos, mokymai, aktyviai lankomos kūrybiškumo veiklos. Vilniaus regiono bibliotekos neturi tokio veiklų temų pasirinkimo, tačiau taip pat aktyviai kviečia savo bendruomenių atstovus dalintis turima patirtimi. Deja, ne visada pavyksta sukviesti norinčius ir galinčius, kartais visai nesurenkamos grupės. Cene Štupar centre irgi pasitaiko tokių situacijų, tačiau sėkmingesnio rakto nei nuolatinis, asmeninis kvietimas, skatinimas, naujų formų paieška, kol kas jie neatrado. Taigi Vilniaus regiono atstovės pasiruošusios ir toliau ieškoti patrauklių, netradicinių temų savo bibliotekose.
Dar vienas svarbus centro įgyvendinamas projektas – „Korak – bazinių kompetencijų įgijimas“, kurio tikslas skatinti žmones dalyvauti viso gyvenimo mokymosi procese, įgyti trūkstamų įgūdžių ir būti darbo rinkoje, ugdyti asmenines kompetencijas. Lietuvoje bibliotekos aktyviai dirba su programa „Medijų ir informacinis raštingumas“, todėl išgirstos šio centro patirtys bus naudingos pritaikant patarimus. Centre mobilumo dalyviai lankėsi vieno iš anksčiau minėtų projektų užsiėmimo metu – šoko kartu su senjorais. Ši grupė nedidelė, renkasi kartą per savaitę, tačiau atsiliepimai yra geri, veiklos patrauklios, išskirtinės. Trumpai pakalbintos dalyvės noriai dalyvauja ne tik šiuose užsiėmimuose, bet apsilanko ir kulinariniuose kursuose bei kitur. Pagrindiniai dalyvius motyvuojančtys veiksniai – patogus laikas ir vieta, įdomi netradicinė veikla, įvairaus amžiaus grupė.
Išskirtinio miesto biblioteka
Mobilumo dalyviai turėjo galimybę apsilankyti vienoje iš naujausių Slovėnijos bibliotekų – A.T. Linharto vardo bibliotekoje (Knjižnica A. T. Linharta Radovljica), įsikūrusioje Radovljicos miestelyje. Bibliotekos direktorius Marko Zupanc šiltai priėmė svečius iš Vilniaus regiono ir dalijosi bibliotekos patirtimis. Ši biblioteka itin daug dėmesio skiria specialiųjų poreikių turinčių žmonių švietimui, vietos bendruomenės stiprinimui ir partnerystėms su mokyklomis bei socialinėmis įstaigomis. Bibliotekos pastatas įrengtas taip, kad būtų atliepta į visų lankytojų poreikius – erdvės žymimos Brailio raštu, yra aiškinamieji žemėlapiai ir ne tik. Bibliotekos erdvės išdėstytos pagal amžiaus grupes. Direktorius pristatė skirtingus užsiėmimus, kuriuose dalyvauja bibliotekos lankytojai – diskusijų pokalbių klubai, susitikimai, Sokrato klubas. Diskusijų metu dalyviai dalijosi savo patirtimis ir praktika, išryškėjo tendencija, kad klubas dažnai yra sėkmingas, lankomas tada, kai yra tinkamas mentorius. A.T. Linharto biblioteka daug bendradarbiauja su savo bendruomene, veiklas planuoja atsižvelgdama į jos poreikius.
Bibliotekininkų kompetencijos
Po mobilumo veiklų dalyviai surengė bendras diskusijas ir mobilumo veiklų aptarimą, išgrynino pagrindines Liublianos bibliotekos veiklos tendencijas, kurios aktualios ir Vilniaus regiono bibliotekose:
Ką dalyviai parsivežė namo?
Dalyviai grįžo su pilnomis galvomis idėjų, įkvėpimo ir motyvacijos savo bibliotekose pasiūlyti naujienų. Vizito metu dalyviai tobulino profesines kompetencijas, tokias kaip informaciniai įgūdžiai, paslaugų plėtra, vartotojų aptarnavimas, skaitymo kultūros ugdymas, edukacinių veiklų organizavimas, atstovavimas. Taip pat dalyviai patobulino ir bendrąsias kompetencijas – galimybę mokytis ir mokyti kitus, komunikacinius įgūdžius, kūrybiškumą.
Vizito Liublianos bibliotekoje metu dalyviai įgijo žinių, kaip:
✔ diegti inovacijas ir pasitelkti technologijas kasdienėje veikloje;
✔ taikyti tvarumo principus planuojant bibliotekų veiklas;
✔ stiprinti socialinę atsakomybę ir įtrauktį;
✔ bendradarbiauti tarptautiniu lygiu;
✔ gilinti pilietinį sąmoningumą per bibliotekų veiklas;
✔ organizuoti suaugusiųjų ugdymo veiklas bibliotekoje.
Šis vizitas svarbus ne tik asmeniniam dalyvių tobulėjimui, bet ir viso Vilniaus regiono bibliotekų veiklos kokybei.
Parengė:
Koordinatorė Žydrūnė Tichanavičienė
Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešosios bibliotekos Regionų bibliotekų metodikos ir vadybos skyriaus vadovė
Tel. +370 (5) 261 6727
El. paštas: [email protected]
Nuotraukos mobilumo vizito dalyvių
Finansuojama Europos Sąjungos lėšomis. Šis kūrinys atspindi tik autoriaus nuomonę, todėl Nacionalinė agentūra ir Europos Komisija negali būti laikomos atsakingomis už jame pateiktą informaciją.
Valstybės biudžetinė įstaiga. Trakų g. 10, LT-01132, Vilnius, tel. (8 5) 262 5570, el. paštas: [email protected]
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 190757755.
Komentarai